Studentafton med Les Big Byrd

Den 10 december gästades Studentafton av rockbandet Les Big Byrd. Aftonen anordnades till förmån för Musikhjälpens insamling och bestod av en inledande konsert som följdes av en frågestund med bandets sångare och låtskrivare, Joakim Åhlund. Aftonen ägde rum i Stora salen och modererades av musikjournalisten Adam Hallberg.

Stora salen är för aftonbesökaren en välbekant lokal men ikväll finns varken stolar för publik eller fåtöljer för talare. Istället möts de av bandtröjor, en kiosk och ett tomt golv. I afton står stockholmskvartetten Les Big Byrd på scen, den första konsertaftonen sedan Rikard Wolff framförde sitt album Min allra största kärlek 2001. 

Les Big Byrd har haft en intensiv höst med släppet av deras andra album, Iran Iraq IKEA, och den tillhörande turnén. Det är mot slutet av denna intensiva period som de besöker Lund för en afton som sammanfaller med invigningen av Musikhjälpen 2018. Biljettintäkterna från konserten kommer att gå oavkortat till deras insamling för allas rätt att fungera olika, en donation som möjliggjordes av Akademiska Föreningen. 

Den drygt timslånga konserten bjuder på hits från deras senaste album, många av låtarna har publiken redan lärt sig och de sjunger stämningsfullt med. Trots ett mindre strömavbrott är stämningen god och kandelabern på basförstärkaren lyser nu som en ensam påminnelse av studentaftnarnas vanliga inramning. Bandet avslutar med den förföriska hitlåten Two Man Gang och publiken stämmer upp i ytterligare allsång. Efter en kort paus är det nu dags för en frågestund med Joakim Åhlund. Tillsammans med moderatorn Adam Hallberg intar han återigen scenen. Hallberg är musikjournalist och har arbetat på bland annat P3 och tidningen Hymn. 

Att befinna sig sittandes på scen istället för ståendes och att ställas frågor istället för att sjunga är inte något Åhlund gör ofta. Trots detta ger han inledningsvis en broderande insikt i hur hans musikintresse slog rot. Han menar att han vid tidig ålder drabbades av The Rolling Stones tidiga skivor som han hittade i pappas skivhylla. Vägen från rockkonsument till rockproducent var däremot inte spikrak; Åhlunds musikaliska bana inleddes med trombonen. Han säger sig ha varit inspirerad av den klassiska framställningen av fiktionella tromboner utrustade med boxningshandskar och av Lasse Åbergs klassiker, Trazan och Banarne.  

Åhlund är även känd för musikvärlden som medlem i band likt Teddybears och Caesars, men även som producent i samarbeten med Robyn, Håkan Hellström och Charli XCX. Les Big Byrd är det senaste projektet i ett långt CV, men för honom är det också det mest personliga, och i jämförelse med andra samarbeten pratar han om Les Big Byrd som något långsiktigt. Åhlund beskriver ensemblen som en social klubb som träffas för att umgås utan krav på någon slutprodukt, musiken de gör tillsammans uppstår på ett naturligt och spontant vis. Stundtals talar han om mognad men samtidigt även om det juvenila musikerlivet som format honom. Att han genom sin mångsidiga karriär utvecklats som musiker och person går däremot inte att bortse ifrån. Den nuvarande rollen som låtskrivare och sångare är för honom givande och stimulerande, trots att positionens utlämnande natur kan vara obehaglig är det något han kommit att uppskatta. 

Som vanligt avslutas aftonen med att åhörarna bjuds in till samtalet. 

En åhörare är nyfiken på processen bakom Les Big Byrds första album, det tog sju år från att bandet bildades till att debuten They Worshipped Cats släpptes. Det var ett kompisbygge, menar Åhlund. Det fanns inget fokus på att bygga en karriär och därmed ingen stress att släppa ett album. Tillsammans har bandmedlemmarna en rik erfarenhet av att skapa musik så de tillät sig själva att mejsla ut en unik identitet, något som inte sker över en natt. I slutändan handlar det om att arbeta fram en hållbar platta, en platta man kan vara stolt över än idag påstår Åhlund. 

En annan fråga berör relationen med yngre musiker, hur fungerar det att samarbeta över generationer? 

Åhlund menar att det givetvis finns otaliga skillnader mellan generationers sätt att arbeta med eller tänka kring musik. Däremot finns många positiva lärdomar att ta del av genom samarbeten med en yngre kull av musiker så länge man värdesätter sin erfarenhet och förblir musikaliskt vidsynt. 

Traditionsenligt avslutas aftonen med att gästerna önskar sina respektive drömgäster, personer de anser bör besöka Studentafton. Till bandets stora förtjusning önskar moderator Adam Hallberg att radiooraklet Mats Nileskär ska besöka Studentafton. Les Big Byrd önskar sedan gemensamt det finska rockbandet Hurriganes och den svenska musikern Ebbot Lundgren.

Aftonen finns även tillgänglig som podcast.

Oberoende forum för samtal och debatt sedan 1905